diumenge, 1 de març de 2009

Ateneus, el món i votacions

Espero que la idea de l'ateneu ja estigui assimilada i sedimentada.
Crec que ja podem moure'ns cap al següent pas, que és decidir quina volem que sigui la primera xerrada i engegar l'ateneu.
Però abans vull parlar-vos d'altres casos d'ateneus al món... bé, en concret un cas, el cas suec. Fa una setmana vaig tenir la sort d'assistir a un curs d'un cap de setmana a una folkhögskola (escola popular). Les folkhögskolor estan normalment al mig del bosc o del camp i consisteixen de varis edificis: aules, menjador, gimnàs, habitacions... Són com un minipoble ja que els estudiants hi viuen mentre cursen els estudis. Com a característiques essencials hi ha que no estan lligades a cap tipus d'ensenyament oficial i per tant són totalment lliures en currículum d'estudis. Els cursos que s'hi ensenyen són molt més variats que en l'educació oficial, ja que pot abastar àmbits no coberts per aquesta.
Trobo que és molt curiós que molts suecs estan convençuts que el gran desenvolupament de l'àmbit cooperativista i d'educació lliure a Suècia és una còpia o millor dit, evolució dels moviments socials de l'Espanya dels anys 30. És evident que Franco va fer una molt bona feina. Primer assassinant o fent desaparèixer a la gent involucrada en aquells canvis i després eliminant tot record, memòria o referència a aquells fets. Més curiós encara que en la societat “democràtica” en la que vivim aquells fets històrics encara estiguin mig en l'oblit (a les escoles per exemple, poc se'n parla dels ateneus i dels moviments anarquistes tant importants que hi va haver) i que el mot anarquista pràcticament només es relacioni a joves radicals que destrossen mobiliaris urbans. A Suècia he hagut d'anar per sentir a parlar dels moviments socials transformadors de l'Espanya dels anys 30? Potser que ens plantegem què no funciona i que ho intentem canviar.
Així doncs, comencem a votar per quin creiem que és el millor tema per la primera xerrada. Les votacions estan al fòrum.