dilluns, 12 de gener del 2009

Un ateneu llacunenc?

Segurament degut a la meva feina, cada dia acostumo a tenir la sensació d'estar totalment perduda, de no entendre res del que m'envolta. Però no és una sensació desconfortant com es podria pensar, al contrari. És una sensació que m'omple de ganes de continuar investigant i intentar entendre un pedaç més de totes aquestes coses, les que veiem i les que no, les que n'hem sentit a parlar i les que no, però que totes, d'una manera o altra ens afecten i interaccionen amb nosaltres cada dia.
I és que a més, la informació i el coneixement són les armes més potents de les que disponem com a éssers humans, més que les pistoles, més que el terror que a vegades s'imposa en aquest món tant sols per manipular...
Crec molt fortament que, com moltes coses a la vida, la qualitat és més important que la quantitat. No és del tot útil rebre molta informació d'un sol punt de vista sinó que és molt més enriquidor rebre poca informació però mirada des de tots els angles possibles. Estem acostumats a que sempre siguin els mateixos els que ens informen i d'aquesta manera perdem els 360° de visió que ens donarien més eines per tenir una ment més oberta i més lliure.
Seria una mica un somni una societat on tothom tingués a l'abast informació i coneixement lliure, no manipulat ni tergiversat per uns quants, sinó que tothom hi pogués dir la seva.. Evidentment aquest somni ni és solament meu ni s'ha inventat ara sinó que és tan vell com la humanitat mateixa. Sense anar tan lluny, a Catalunya hi va haver ara ja fa cert temps, uns esforços considerables en aquesta direcció. La dictadura s'ho va emportar tot per davant però... perquè no intentem rescatar la idees darrere els ateneus? Perquè no creem un Ateneu Llacunenc?
Però no un ateneu carregat d'idees polítiques d'un sol bàndol sinó un lloc on es pogués parlar des de ciència a història passant per noves i velles maneres d'entendre el món. On tot hi tingués cabuda... Tot menys les visions monodireccionals clar! On tot llacunenc (o visitant) trobi un lloc tant físic com virtual on pugui preguntar tot allò que sempre li ha picat la curiositat però ni li han parlat als medis de comunicació usuals (ni ho faran) ni li van ensenyar a l'escola.
Tinc mil idees al cap de com es podria portar això a la realitat i estic segura que vosaltres en teniu moltes més. Però primer, m'agradaria que tothom que es passi per aquí hi digués la seva sobre aquesta idea, així en general. Què us sembla?

10 comentaris:

A la/es 13 de gener del 2009, a les 17:44 , Anonymous Anònim ha dit...

La veritat és que crec que tot el que porti a fomentar el pensament, les relacions humanes i la llibertat d'acció, és molt més que positiu. També crec com tu, que segurament la millor arma per defendre'ns d'aquest món prou corrupte i que últimament s'hi manifesta més que mai, és el coneixement.
Endavant amb aquesta idea, tot i que la veritat no sé com es porta a terme, la crec molt positiva.
Enhorabona i ànims.

 
A la/es 13 de gener del 2009, a les 20:16 , Blogger Manel ha dit...

Jo m'apunto a la iniciativa, estic molt d'acord amb tot el que heu dit i crec que necessitem iniciatives com aquesta. Compteu amb mi!

 
A la/es 14 de gener del 2009, a les 9:25 , Anonymous Anònim ha dit...

A mi em sembla bé la idea però... de veritat creieu que no acabarà com una associació tancada? de debò creieu que a la Llacuna es farà una associació en la que hi pugui entrar tothom sense tenir cap direcció concreta? Que som un poble obert no hi ha dubte però recordeu que un ateneu "és una associació dedicada a elevar el nivell intel·lectual dels associats mitjançant conferències, cursos, discussions..."(definició del diccionari). Els ateneus, tots, acaben essent petites societats tancades i exclusives. No fem demagògia. Tenim exemples de sobres aquí mateix de petites associacions en les que no s'hi pot aportar absolutament res perquè no s'accepten noves idees.

 
A la/es 14 de gener del 2009, a les 10:19 , Blogger Eter ha dit...

Àngels, com portar a terme aquesta idea és el que hem d'anar discutint d'aquí en endavant. D'aquí uns dies penjaré una entrada amb les meves idees i a partir d'allà que tothom n'aporti de noves i anem treballant el projecte. Estic contenta que t'agradi la idea. Gràcies pels ànims :)
Manel, molt benvingut a la iniciativa!
Anònim, estic d'acord amb el que escrius, però tot depèn de com organitzem la cosa, per això és molt important que fem les coses a poc a poc i bé. Que sigui un ateneu parcialment físic i parcialment virtual també ajudarà a que sigui molt més obert. I hi ha també altres mecanismes per aconseguir-ho. El que no és veritat és que tots els ateneus acaben sent societats tancades i exclusives. No sé la situació actual dels ateneus catalans, però t'asseguro que a altres paisos no és així... ja parlaré d'aquests exemples més endavant! Però gràcies per la crítica, és un punt important a tenir en compte aquest.

 
A la/es 14 de gener del 2009, a les 10:35 , Blogger Eter ha dit...

Per cert, la definició de diccionari d'ateneu no m'acaba d'agradar... no crec que els nivells intel.lectuals s'elevin o s'abaixin... de fet, no m'agrada aquest concepte de "nivell" intel.lectual. El que crec que fa el coneixement és obrir-nos de ment i donar-nos armes útils davant el món... Dit això, a veure si el senyor Pompeu no s'enfada amb mi jeje.

 
A la/es 14 de gener del 2009, a les 19:19 , Anonymous Anònim ha dit...

La definició està treta del Diccionari de la llengua catalana del grup Diccionaris Enciclopèdia Catalana.

 
A la/es 14 de gener del 2009, a les 22:29 , Anonymous Anònim ha dit...

M'interessa aquesta iniciativa, em sembla molt bona i també m'hi apunto.
A mi m'agrada més la definició que fa "Viquipèdia" del terme "ateneu". Respecte a la reflexió que fa anònim potser no es compartirà en la seva totalitat però hi ha un punt de veritat que penso que s'ha de tenir en compte.
Endavant amb la iniciativa.

 
A la/es 15 de gener del 2009, a les 8:41 , Anonymous Anònim ha dit...

M'han arribat veus d'aquesta proposta i només tinc ganes de dir-vos que em sembla molt interessant la idea. Crec que pot ser especialment positiu per fomentar al poble un debat crític al voltant d'un munt de coses que ens poden interessar. M'agradaria que tiri endavant la idea i ajudar també de la manera en què sigui possible.

 
A la/es 16 de gener del 2009, a les 9:54 , Blogger Eter ha dit...

Marta i Aniol, benvinguts també.
Demà escriuré una entrada amb la primera pluja d'idees. A veure si entre tots comencem a donar forma a la iniciativa.

 
A la/es 18 de gener del 2009, a les 12:19 , Anonymous Anònim ha dit...

M'omple de goig sentir-vos amb il·lusió i ganes de tirar endavant aquesta iniciativa.
De sempre he connectat amb l'esperit dels ateneus i trobo molt engrescadora la proposta.
Jo no sóc de La Llacuna però visc a Rofes des de fa tres anys i el meu cor està aquí o sigui que en la mesura que pugui, estic.

 

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici